Mobilitate in Slovacia

Reuniunea de proiect în Slovacia – 19.-25. 04.2014
Întâlnire de proiect în Slovacia, a început pe 20 aprilie 2014
În dimineața zilei de 20 aprilie am ajuns la Liceul Agricol din Levice, partener la proiect, unde am fost familiarizați cu planul mobilitatii in Slovacia si cu cateva date introductive despre regiunea in care ne aflam.
Am fost tratati cu produse de patiserie tradiționale, apoi am vizitat liceul, impreuna cu gazda noastra, prof. Hedviga Gulova..

După ce am părăsit școala, ne-am dus la primărie, unde ne-am intalnit cu primarul din Levice, Štefan Misak, care ne-a prezentat istoria și arhitectura orașului, am vizionat un film despre Levice si ne-au fost expuse cateva din actiunile social-economice ale comunitatilor locale din Levice. La reuniune a fost prezenta, de asemenea, si televiziunea locala – TV Levick, al cărui reporter a intervievat cativa participanti din tarile partenere la proiect.

Dupa masa de pranz ne-am dus în oraș, la “Muzeul Tekovskie”, unde am aflat lucruri interesante despre istoria și obiceiurile străvechi ai locuitorilor din aceste locuri. Muzeul este împărțit în 4 părți: prima este o clădire cu antichități, în care se pot vedea, arme, monezi, costume populare, etc.; a doua parte sunt ruinele castelului; a treia parte este amfiteatrul din afara clădirii; iar a patra parte este o cameră de muzică, în care există o scenă cu instrumente și un loc pentru public….

Apoi am vizitat Sinagoga evreiasca, care acum funcționează ca o Casă de Cultura unde au loc concerte de muzica clasica si expozitii.
Am putut vedea o expoziție de pictura a artiștilor locali si documente vechi apartinand comunitatii evreiesti stabilita in zona cu mult timp in urma.

La sfârșitul zilei ne-am dus la cea mai inalta zona din Levice, la Observator, unde este prezentat intr-o forma simbolica Drumul Crucii lui Hristos pe Muntele Golgota.
De aici se poate observa o vedere frumoasă a orasului, munții și padurea, devenita un Parc Natural al Orasului.
Asa s-a incheiat prima zi a mobilitatii in Levice.

Marti (21.04.2015)
Dupa micul dejun ne-am dus in regiunea Babindol, unde am vizitat o plantatie de rosii cherry. Sera a fost impresionant de mare si am învățat despre cultivarea tomatelor hidroponice. La final toți am primit un chiorchine de roșii proaspăt culese. Mirosul și gustul lor a fost uimitor.

Apoi am mers în oraș, unde am vizitat ferma Tvrdošovce producatoare de cătină (catina). În Slovacia este folosita pentru gem, ulei, ceai, medicamente, etc. Prin amabilitatea proprietarului fermei am putut servi masa și bea suc proaspăt de cătină. Am primit din partea companiei ceaiuri de cătină.

Ultima parte a zilei a constat dintr-o vizita la o fermă de păsări ecologice, unde crescătorii ne-au prezentat ferma si imprejurimile si am primit informatii interesante despre crestearea ratelor si puilor si despre specificul cresterii paasarilor in Slovacia. Proprietarii au in ferma si ponei, oi, cerbi lopătari și măgari.

Miercuri (22.04.15)
Dupa micul dejun ne-am dus cu autobuzul în orașul Nitra, unde am vizitat Universitatea Slovacă de Agricultura din Nitra, Departamentul de Producție de fructe, Viticultură si Vinificatie. Am fost intampinati de catre Directorul de Departament, care ne-a facut o prezentare despre situatia culturilor horticole din Slovacia, proiectele de cercetare si date privind Colectia didactica de pomi si arbusti frutiferi in sistem ecologic. Am aflat informatii despre cultura pomilor fructiferi, forme de taieri si tipuri de coroane, precum si cerintele cultivarii acestor specii in sistem ecologic.

In continuare am vizitat o distilarie locala, care functioneaza si ca pensiune agroturistica. Pentru a produce alcool compania folosește produse proaspete, locale dar si din import. Produsele alcoolice contin alcool in proportie de 52%, cu diferite arome: prune, gutui, pere, capsuni, cirese, coacaze, piersic, corcodușe etc. Pretul pe sticla de 0.35 L oscileaza de la 29 pana la 50 de euro, în funcție de gustul și cantitatea de fructe necesară pentru a produce o singură șarjă de alcool. Compania are propriile sale sticle pentru vanzare pentru care plătește cca. 4 euro si dopuri speciale importate din Portugalia. Clădirea principală este parțial renovat si transformata in restaurant.

Ultima parte a zilei, a fost vizita la o ceainarie care este totodata si o expoziție de Bonzai. Proprietarii ne-au familiarizat cu mai multe ritualuri traditionale de ceai. Am avut posibilitatea de a participa la aceste ritualuri si de a gusta mai multe tipuri de ceai: dragon de fructe, macha, etc. A fost foarte interesant și o experiență delicioasă. Ceaiurile gustate au fost aduse din Japonia, Africa și China. Am văzut, de asemenea, specii de brad, molid, arțar în formă de Bonzai.

Joi (23.04.15)
Dupa micul dejun ne-am dus cu autobuzul la o ferma familiala de crestere a vacilor pentru lapte din Jasov. Ferma a fost impresionant de mare avand in administratie peste 1000 de vaci. Proprietarul ne-a arătat ferma, ne-a spus despre procesul de producție a laptelui și al parametrilor pe care trebuie sa ii indeplineasca laptele pentru procesare.

Apoi ne-am dus la o altă parte a fermei, un loc in care sunt crescuti cai din rasa Lipitzan. Proprietarii au acolo o școală de echitație.

Cea de a treia și ultima parte a exploatației este un loc pentru vanatoare. Dupa masa de pranz ne-am dus în pădurea împrejmuită în care cresc animale sălbatice, cum ar fi cerbi, cerbi lopătari, mufloni, iepuri. Am văzut turma impresionanta care trăiește în pădurea care are o suprafata de cca. 100 de hectare.
După revenirea la Levice, a fost marcat sfârșitul oficial al reuniunii proiectului

Vineri (24.04.15)
In dimineața zilei de vineri, am luat parte la un expozitie de produse locale obtinute de comunitatea locala prin mici afaceri de familie. Am putut încerca mierea ecologica, uleiul extra virgin, seminte, diferite mestesuguri traditionale.
După expoziția a fost marcat sfârșitul oficial al reuniunii de la Levice.